الحقوق محفوظة لأصحابها

محمود المصري
السلام عليم ورحمةالله وبركاته ، بسم الله والحمد لله والسلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وأله وسلم أما بعد فمرحبا بإخواني وأخواتي وأهلي وأحبابي ومرحبا بكم مره أخرى مع سلسلة السابقون. اليوم الحلقة الرابعة يعني اليوم موافق 4 رمضان اسل الله عز وجل ان يجمعني واياكم على الخير دائما بالله عليك انت تعرف طبعا انه في كل ليلة لله عز وجل عتقاء من النار اتعتقت رقبتك اول ليلة قول بقى الله اعلم مهو الله اعلم بس عملت حاجة جاهت والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا وتحدثنا عنها في الحلقة الماضية جاهدت بالعبادة بالطاعة بالذكر بالاستغفار باكرام اليتاما بتقبليل ايدي والديك بالاحسان إلى الارامل عملت اية في التراويح صليت ولا لا قرأت القرآن ولا لسة انا عاوزك تختم في رمضان دة على الاقل 10 مرات يعني كل 3 أيام مرة تقولي بس صعب اوب انه كل 3 ايام مرة لا مش صعب ولا حاجة وقسمها تقسيم انا هقولك علية حلو اوي قبل كل فريضة اقرأ جزء وبعدكل فريضة اقرأ جزء بقى جزئين كدة ومع 5 فروض يبقى اد اية 10 اجزاء ومش هتحس بيهم بالمرة لكن لو قرأتهم كلهم مع بعض هتحس وانا بالمنظر دة مش هتحس بحاجة خالص بفضل الله وبكدة تختم كل 3 أيام الامام الشافعي رحمة الله ودة في الاثر كان يختم القرآن في شهر رمضان 60 مرة بتتكلم جد اه والله 60 مرة هتقلي ان النبي عليه الصلاة والسلام قال لا يفقه القرآن من قرأه في أقل من ثلاثة اقول لك صح كلام مظبوط لكن كما قال الامام النواوي رحمه الله تعليقا على هذا الحديث ولكن لله مواسم للطاعة مواسم فتزيد فيها أكتر كما قال الامام الزهري رحمه الله رحمه واسعه إذا جاء رمضان فإنما هو قرأة للقرآن وإطعام الطعام كان السلف إذا جاء رمضان كانوا يتفرغوا من كل مسائل العلم والفقة والحديث ويتفرغوا لشهر رمضان للقرآن وبس مفيش غير القرآن والقرآن ممكن يتختم فيا ليوم مرتين ممكن والله وانا جربتها مرة اعده واحدة دة بالظبط 7 ساعات ونصف بدون انقطاع إلى إذا كان للصلاة فقط سبع ساعات ونصف يتختم القرآن بفضل الله سبحانه وتعالى قول 10 ساعات ممكن يتختم القرآن بفضل الله تعالى اجتهد يا اخي نريد ان ترتفع الهمة بفضل الله تعالي تعالوا نكمل اخر حاجة قلناها الحلقة الماضية ان انت عاوز تعمل زي المنطاد البلونة الكبيرة اللي عاوزة تنطلق خف القلب خف الصندوق خف القلب من الحجارة هتلاقي البلونة بتطير وبتنطلق في سماء الطاعة بفضل الله سبحانه وتعالى واعطينا المثال الأخر بالمكوك الفضاء او سفينة الفضاء عاوزة قبل متنطلق او تندفع اللي هو الغاز اللي بنشوفه دة كلة فبتنطلق علشان بس اية عاوزة تخرج من مجال الجازبية الارضية تعدي خلاص تنطلق بقى وتسبح في سماء الطاعة ومفيش اي مشكلة خالص مشكلة المعاصي ان لها جازبية ولها جازبية جمدة جدا مش النبي قال كدة قال رسولالله صلي الله عليه وسلم حجبت النار بالشهوات وحجبت الجنة بالتكاليف والعبادات وغير ذلك سبحان الملك وفي الرواية حفت النار بالشهوات وحفت الجنة بالمكارة الشئ اللي بتكرهه النفس والنفس تكرة أي تكليف اي حاجة فيها صعوبة بالنسبلها بتكرهها صلاة الفجر في عز البرد هقوم من تحت البطنية ولسة واتوضأ والمياه ساقعة وهمشي في الشارع والدنيا ساقعه علشان اصلي وانه ليسير على من يسره الله عز وجل عليه اصدق الله يصق بفضل الله عز وجل يسير ولكن تحس بلزة ونشوة جميلة وانت ذاهب لتصلي الفجر ناس كتير نايمة وانت صاحي مش علشان انت احسن واحد فيهم لا تقدر تقول ان لا انا اللي ذنوبي كتيرة وربنا سبحانة وتعالي رحمة بي ورفقا بي ايقظني علشان ذنوبي تخف مكن يكون كتير احسن منك الانسان دائما يسئ الظن بنفسه ويحسن الظن الأخرين لانك لو احسن الظن بنفسك هضيع ان انت تقول الحمد لله انا مصلي الفجر لسه ومين زيي في الدنيا دي دانا اللي يشوفنا مش عارف اية لا اوع تحسن الظن بنفسك وتس ئالظن بغيرك شوف سيدنا عمر بين الخطاب رضي الله عنه امير المؤمنين فاروق الأمة يقول عن نفسه لو ان مناديا ينادي يوم القيامة ان كل الناس في الجنة إلأا رجل واحدا لقت انه عمر أبو بكر الصديق ثاني اثنين أفضل أنسان على وجة الاض بعد الانبياء والمرسلين يقول لو ان احدى قدماي في الجنة والاخرى خارجها ما أمنت مكر الله فهي دي المسألة أن انت دائما تحس انك مقصر علشانتقرب من ربنا أكتر واكتر وانك دائما معملتش اللي ربنا اوجبه عليك سبحان الهل علشان كدة بنقول النهاردة عوزين نركب سفينة الفضاء ونطير النهاردة إلى كوكب اسمه علو الجنة كوكب له شعار مكتوب في اوله "السابقون" عوزين نكون في ركاب السابقين تشبهو إلم تكونوا مثلهم ان التشبة بالكرام سماحوا لما تتشبه بهاولاي الناس دي حاجة عظيمة جدا وهديك حديث بس بعد متصلي على النبي صلى الله عليه وسلم حديث رواه البخاري ومسلم عن انس ابن مالك ان رجلا اعرابيا جاء للنبي صلى الله عليه وسلم وقال له يارسول الله متى الساعة؟؟ النبي علية الصلاة والسلم سرقه من المهم إلى الأهم مش مهم الساعة امتة المهم انت مجهز نفسك ولا لا قال وماذا اعتدت لها قال ما اعتدت لها الكثير من صلاة ولا صيام غير اني احب الله ورسوله فقال له النبي صلي الله عليه وسلم انت مع من احببت يا الله اجمل كلمة سمعها سيدنا انس بن مالك قال انس فوالله ما فرحنا بعد الاسلام بشئ مثل فرحنا بهذا الحديث لماذا يا انس قال لاني احب رسول الله صلى الله عليه وسلم واحب ابا بكر وعمر وارجوا ان احشر معهم وان لم اعمل مثل عملهم ونحن ورب الكعبة بنحب النبي وبنحب كل الصحابة وكل التابعين بل وكل الصالحين في كل زمان ومكان ونرجوا ان نحشر معهم وان لم نعمل مثل أعمالهم حب النبي حب الصحابة حتى لو مكنتش عملت اعمال زي النبي عليه الصلاة والسلام والصحابة ممكن تكون معاهم بحبك إياهم يحشر المرء مع من احب يا الله همة عليا اوي همة عليا جدا جدا خلي القلب دائما مليانحب اللنبي صلى الهل عليه وسلم مليان حب للصحابة مليان حب للتابعين مليان حب لكل التابعين فتحشر معهم يوم القيامة وان لم تعمل مثل عملم ربنا سبحانه وتعالى حضنا على علو الهمة عوزين الهمو تعلو ان الهمة تكون عندك عاليه جدا واوع تحتقر نفسك زي ما قلتلك اوع تحتقر نفسك وقول ان شاء الله هكون مع النبي والصحابة ان شاء الله امون في الفردوس الاعلى احسن الظن بالله أولا مش حسن الظن بنفسك لا انا اظب بالله ان ربنا مش هيخزلني وربنا سبحانه وتعالي قال في الحديثه القدسي انا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما يشاء وفي رواية ان ظن بي خيرا فله وان ظن بي شرا فله وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم لا يموتن احدكم إلا وهو يحسن الظن بالله طول منت عايش عايش ما بين الخوف والرجاء لكن بتغلب جانب الخوف طول ملسة الشهوات شغالة لكن لما تيجي عند الموت لازم تجنب جانب الرجاء على جانب الخوف علشان تلقى الله عز وجل وانت حسن الظن بالله سبحانه وتعالى ربنا امرنا اة امرنا بعلو الهمة قال جل وعلى وسارعوا الى مغفرتا من ربنكم وجنة عرضها السماوات والارض اعدت للمتقين وسارعوا اما ابلنسبة لامر الدنيا قال فامشوا في مناكبها فلذالك في مقوله البعض بيظن انها حديث فكانت احداى المزيعات مستضيفة واحد من علية القوم فبتسأله بتقول له حضرتك اية الحكمة اللي انت ماشي عليها في حياتك قال لها هي قول الله عز وجل اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدأ واعمل لاخرتك كأنك تموت غدا فقالت له صدق الله العظيم طبعا هي لا قرآن ولا سنه ده قول سيدنا علي بن ابي طالب قال اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا واعمل لاخرتك كأنك تموت غدا اية معنى الكلام ده مش اعمل لدنياك كانك تعيش ابدا يعني جمع جمع اللي يكفيك ويكفي ولادك وولاد ولادك لا مش كده ده كأنه بيقولك براحة على مهلك رسبت السنة دى في الكلية متضيقش نفسك ابزل جهدك مرة تانية واقف مرة تانية وخلي عندك ثقة في الله وخد بالاسباب وذاكر وسيبك من اصدقاء السوق وان شاء الله اللي مقدرش تعمله السنادي تعمله السنة الجية مكسبتش المشروع دة ولا يهمك مكسبتش النهادرة بكرة تكسب مفيش بيع والدنيا واقفه مفيش مشكلة تخيل اللي انت مش هتخده النهاردة هتخده بكره متزعلش لكب بص بقى والحق نفسك احتمال تموت دلوقتي بعد ساعة بعد ساعتين هتموت بالليل اة واعمل لاخرتك كانكط تموت غدا طب لو تخيلت انك هتموت بكره هتعمل اية طب على سبيل المثال لو كان النهادرة يوم السبت مثلا يعني وهموت يوم الاحد ينهر ابيض هموت يوم الاحد طب واحد زميلك قال لك يا فلان خد شاليه على البحر مباشرتا هعمل بيه اية داتا هموت بكرة طب خد العمارة دي على النيل انا مليش دعوه بالكلام ده كله دانا هموت بكرة يعني ولا حتى الكون ده كله امال عاوز اية اسجد لله واصلي واقعد بلليل اقرأ قرآن واتقي الله دانا هموت بكره اه الحق نفسك واعمل لاخرتك كانك تموت غدا وسارعوا الى مغفرة من بركم وجنه عرضها السماوات والأرض طب ليه ربنا ذكر الجنه هنا على صيغه النكره جنة لم يقل والجنة ليه من اجل التفخيم من قدر الجنة الجنة دي انت متعرفش فيها اية قلب ربنا في الحديث القدسي اعدت لعبادي الصلحين في الجنةمالا عين رأت ولا ازن سمعت ولا خطر على قلب بشر شئ فوق الخيال وفوق الوصف لا عقلك ولا قلبك يستطيع ان يصل لها اذا سبحان الملك يبقى وسابقوا الى مغفرة من ربكم سابقوا بالخيرات اخوك ختم القرآن في اد كدة انت تختم في اد كدة اخوك حفظ البخاري انت تخفظ البخاري ومسلم طب هو حفظ البخاري ومسلم احفظ الكتب التسعة طب هو ذاكر اصول الفقة ذاكر اصول الفقة وعلم المسطلح طب هو دعا الي الله لمدة خمس سنوات انت ادعوا الى الله عمرك كله فاستبقوا الخيرات وفي ذلك فليتنافس المتنافسون ففروا الي الله الفرار كام نوع نوعين فرارا الي الله واناس يفروم من الله فالذي يفر من الله انسان سعيد والذي يفر الى الله انسان شقي فلذالك قال الرسول صلي الله عليه وسلم اللهم مالا منجا منك إلى اليك انت هتفر من انسان الى انسان تاني الانسان يفروا من الناس الى الله لكن هتفر من ربنا سبحانه وتعالى هتروح فين فالله عز وجل هو الذي يفرو منه اليه لا ملجأ ولا منجا منك إلا اليك لذلك قال القائل اللهم اني ابرأ من الثقة إلى بك والأمل الا فيك ومن التسليم إلا لك ومن التوكل إلأ على ومن الصبر إلا على بابك ومن الزل الأ في طاعتك ومن الرجاء لما في يديك الكريمتين ومن الرهبة إلأ لجلالك العظيم .

فاصل

قال صلى الله عليه وسلم ان الله يحب معالي الامور ويكره سفسافها ان انت لما تطلب اطلب حاجة عليا اهل الدنيا بيدوا امثلة كدة ولكنها كلها غلط يقولك ان سرقت اسرق جمل وان عشقت اعشق قمر يعني طالما بتسرق مترحش تسرق بيضة اسرق جمل وبيقول كل ومد ايدك اكله واتحسبت عليك شوف دي امثلة غلط بس بص للمعاني اة واحد عندة همه بس في الحرام طب خلي عند انت همه في الحلال هو بيقول لو ان سرقت اسرق جمل وان عشقت اعشق قمر انت بقى تقول بينك وبين نفسك انا لو طلبت حاجة من ربنا هطلب اعلي حاجة فإذا سألتم الله الجنة فسألوه الفردوس الأعلى من الجنة يبقى النبي صلى الله عليه وسلم ان الله يحب معالي الامور ويكره سفسافها وفي رواية ان الله يحب معالي الاخلاق ويكره سفسافها ويقول النبي صلى الله عليه وسلم المؤمن القوي خيرا واحب الى الله من المؤمن الضعيف وفي كلا خير انما القوة في اية بقى مش في العضلاة وبس لا انما يكون قوي في ايمانه قوي بعقيدته قوي بحبه لله

قوي ماديا قوي جسديا قوي وظيفيا عنده منصب عليا ما شاء الله لية لان منصبك هتستخدمه في طاعة الله وخدمة المسلمين واحب الناس الي الله هو انفعهم للناس يعني انت مثلا مدي في المكان الفولاني لو جالك واحد مسلم هتخدمه لله مش هتقوله بقى الشاي بتاعي لا انا بخدمة لله عز وجل يبقى نعم الرجل الصالح والمال الصالح ونعم الزوجة للرجل الصالح ونعم اي شئ يكون في حوزة رجل صالح يستعين بهذا الشئ في طاعة الله وفي خدمة دين الله سبحانه وتعالى لذلك عندما تنظر فيا لحروب التي كانت ما بين المسلمين والمشكرين كانت حرب عقيده مكنتش حرب قوة بس اعطي مثال بس في سرية مؤتة والبعض يسمونها غزوة مؤتة والسرية هي من لا يكون فيها النبي صلى الله عليه وسلم اما الغزوة هي التي يكون بها سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم ولكن لاهميه هذه السرية يطلقون عليها غزوة لاهميتها وهذه السرية التي امر عليا سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم ثلاثة من الصحابة اي سرية معرول ان النبي صلى الله عليه وسلم بيأمر صحابي واحد اما في هذه السرية امر النبي صلى الله عليه وسلم ثلاثة في البخاري يقول النبي صلى الله عليه وسلم على القوم زيد بن حارسة فإن اصبي يعني قتل فجعفر بن ابي طالب فإن اصبي فعبد الله بن رواحة فإن اصبي فتخيروا ما شإتم النبي صلى الله عليه وسلم جالس مع الصحابة والصحابة لما وصلوا مؤتة بيستطلعوا كدة بيعرفوا عدد الكفار اد اية فوجدوا الكفار كام 200 الف طب وعدد المسلمين اد اية 3 ألاف يعني لا نسبة ولا تناسب ودل 200 ألف وعدد الموحدين 3 ألاف فقالوا بس فإحنا امامنا 3 خيارات اما اننا نعود واحنا معزورين واما اننا نطلب من النبي صلى الله عليه وسلم نبعتله مرسال يبعت لنا مدد من الرجال وإما اننا ندخل وامرنا لله سبحانه وتعالى فقام عبد الله بن رواحة وقال كلمات انما هي كلمات عقيده حقا ان الذي تخافون للذي ........ واننا واله لا نقاتلهم بعدد ولا عتاد وانما نقاتلهم بهذا الدين الذي اكرمنا اللله عز وجل به وانها لاحدا الحسنين اما النصر واما الشهاده فسيروا على بركة الله فدخلوا وكان النصر لجند الله سبحانه وتعالى فإنها حرب عقيدة يبقى المؤمن القوي خير واحب الى الله من المؤمن الضعيف وفي كل خير وكذلك يقول سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم الحق اغتنم فور مثلا اليوم لما يكون في اوكزيزن على الملابس يقولك الحق نفسك قبل ما التصفيات تخلص الحق دفي اوكازيون وتلاقي الراجل ومعهوش فلوس وجي يستلف او يعمل جمعية ويظبتها على شهر مش عارف اية علشان الاوكازيون والشهر الفولاني علشان المصيف لية فورصة عمرك الحاجة اللي كنت هتخدها بـ 100 هتخدها بـ 50 في الاوكازيون الحق نفسك وخلص طب دالنبي صلى الله عليه وسلم بيقولك الحق نفسك في حاجة اهم من الكلام ده كله الحديث الذي رواق الحاكو بسد صحيح قال صلى الله عليه وسلم اغتنم خمس قبل خمس الحق تاخد 5 حجات قبل ميحصل ادمهم 5 حجات اغتنم خمس قبل خمس اي هما يا رسول الله صلى الله عليه وسلم شبابك قبل هرمك تقدر تصوم تقدر تصلي تتصدك وتخدم المسلمين تقدر تدعوا الي الله الحق نفسك شبابك قبل هرمك، صحتك قبل سقمك الق نفسك قبل نا تتعب ناس كتير جدا بنقولهم صلوا يقولك لسة يا عم لسة بدري سبني اتمتع بحياتي فمرة واحدة يعمل حادثة يصاب بشلل تيجي تقوله نفسك في اية يقولك اقول علشان اسجد سجدة طب منت كنت بصحتك يلا قبل ما تندم يوم يدعون الي السجود وهم سالمون سبحان الله من المشاهد التي اخبرنا الله عز وجل بها يوم يكشف عن ساق ويدعون الى السجود فلا يستطيعون خاشعتا ابصارهم ترهقهم ذلة وقد كانوا يدعون الي السجود وهم سالمون في الدنيا صحته حلوة وسباب وما شاء الله يقولك انا لازم اتمتع ولما اطلع على المعاش هبقى اصلي وانا اوعدك هبقى ليل نهار في المسجد قرأة القرآن وبكاء وزي منتا عاوز سبحان الله ويجي هو يموت واغلب اللي بيموتوا دلوقتي هم الشباب يعني انا في بعض القنوات ادعوا لبعض الناس اغلب الاسماء اللي بتجيلي شباب في العشرينات ولذالم مبقاش في حد بيكبر إلا قليل جدا لان اللي كبروا ماتوا واللي بيكبوا بيموتوا قبل ما يكبروا والنبي صلى الله عليه وسلم قال اعمار امتى ما بين الستين إلى السبعين فا انت بتنام 8 ساعات يبقى 22 سنة وبتشتغل 20 وبتاكل وبتشرب وبتقعد مع اولادك وزجتك 10 سنين يتبقى من الـ 60 سنه بتوعك 5 سنين لو اخلصت النية وجددت النية هيتحولو عبادة الخمس سنين دول عبادة 60 سنة دة بقى اللي بنسمية دراسة الجدوى وعمرك كلة ممكن يعدي وانت معملتش حاجة خالص للنفسك ولا لا هلك ولا لدينك لا لا زم يكون ليك كيان يكون ليك وجود مينفعش تبقى على هامش الحياة عاوزينك لكا تموت الدنيا كلها تحزن عليك الناس تقول ربنا يرحمه رحمة واسعة الشيخ ابن باز انا مش هكلمك بقى في ايام الصحابة انا بكلمك في عصرنا الحالي الشيخ ابن باز رحمة الله رحمة واسعة الشيخ بن عتيمية رحمة الله رحمة واسعة الشيخ الالباني رحمة الله رحمة واسعة شوف المشايخ دول اثروا اد اية في الدنيا كلها انت لما بتيجي تقرأ في كتب هؤلاء وعلمهم ودروسهم في كل حرف في ميزان حسناتهم وانت بتدعلهم يارب ارحمهم رحمة واسعة ربنا ريحمة ربنا يرضا عنه، النبي صلى الله عليه وسلم اغتنم خمس قبل خمس شبابك قبل هرمك صحتك قبل هرمك غناك قبل فقرك معاك فلوس تصدق ممكن نفنقر والفلوس تروح منك وتندم الشيخ على الطنطاوي رحمة الله كان بيحكي لما دخل الاستعمار بلاد الشام بيقول رحنا علشاننجمع فلوس علشان الناس مرمية في الخيام مش لاقيين ياكولوا فمن ضمن الناس اللي رحنلها تاجر كبير جا وملياردير قلنالوا اي فلوس بس علشان نساعد اخواتك الي مش لاقيين ياكولا قال وانا مالي بيهم يا عم ما نشله عنهم مكلوا وكدة يعني ورفض تماما طب دة الاستعار دخل وانا مالي ومال الاستعمار انا تجارتي وحاجتي زي ما هيا والحمد لله فسابة الشيه على الطنطاوي ومشي فيبقول الشيخ فوجأة حوالي بعد شهر وانا بوزع الاكل على الناس في الخيام لقيت واحد بيجري مني فرحت وراه وقلت له بتجري مني ليه فبصيت في وجهه فوجدة ذلك التاجر اللي كنت بقوله فلوس علشان اخوانك فلقيتة مستني علشان ياخد مني رغيف ولقيته بيقولي ياريتك اخدت كل فلوسي الاستعمار دخل عليا واخد مني كل فلوسي اخدت بقى بالك اة وغناك قبل فقرك وحياتك قبل موتك وفراغك قبل شغلك. اخر حديث نختم بيه قول النبي صلى الله عليه وسلم "من كانت الاخرة همة جعل الله غناه في قلبه وجمع له شمله واتته الدنيا وهي راغمة طيب ومن كانت الدنيا همه جعل الله فقره بين عينيه وفرق عليه شمله ولم ياته من الدنيا إلا ما قدر له منها". يا الله الناس اللي كل هما جمع المال وبس وبعد الصلاة وبعد عن الزكاة وبعد عن طلب العلم وبعد عن حتى انه يقعد مع حد يذكره بطاعة ربنا وجمع فلوس جمدو جدا لمدة 10 سنية انا اتحدث عن ناس اعرفهم شخصيا وبعد العشر سنين وفي صفقة واحدة خسر كل اللي معاه واصبح على البلاطة وعلى راي المثل حتى البلاطة باعها فسبحان الله انما انت النهاردة لما تشغل نفسك بطاعة الله ومش معنا كدة ان انا بقول محدش يشتغل علشان محدش يفهما غلط لا اشتغل واكسب واربح بس اوع تنسي ربنا اوع تنسي الصلاة اوعى تنسي القرآن اوعى تنسى ذكر المولى عزوجل اوع تنسى تربي ولادك "يا ايها الذين امنوا قو انفسكم واهليكم نارا وقودها النار والحجارة عليها وملائكة غلاظ لا يعصون الله ما امرهم " يجي واحد طيب ويقولك انت عاوز تقنهني ان احنا واحنا قاعدين بنتعذب في النار مش هنصعب على الملائكة طب محنا هنصعب عليهم وهيقولو متعملش تاني وخلاي بقى لا ربنا وصفهم بانهم غلاظ شداد محدش بيصعب عليهم لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرون ويقول صلى الله عليه وسلم كما هو في الصحيحين "كلهك راعا وكلهك مسأول عن رعيته" ركبنا سفينة الفضاء رسينا على كوكب علو الهمة اوعى تقفل اوعى تتحول عن هذا المكان جيلك الحلقة القادمة ان شاء الله على كوكب علو الهمة علشان نكمل الموضوع اقول قولي هذا واستغفر الله العظيم لي ولكم سبحانك اللم وبحمدك اشهد الا اله الا انت استغفرك واتوب اليك سبحان ربك رب العزة عما يصفون وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين و صلى اللهم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

المصدر: http://www.alresalah.net/morenews.htm?id=268_0_2_0